I leseprøver på skolen ligger jentene foran guttene, i alle aldersgrupper, og i alle land. Men hos unge voksne, er det plutselig ikke lenger forskjell på kvinner og menns leseferdigheter. Hvorfor er det sånn? Kan svaret ligge i måten prøvene er … [Read more...]
Utestengning og inkludering i barns lek
Vi må ha kontakt med våre egne følelser for å kunne forstå andres. Forståelse for andres følelser er av betydning for å lykkes i samspill. Denne artikkelen handler om inkludering og utestenging i frilek i barnehagen. Les mer … [Read more...]
Barn trenger stress- i passe mengder
"Vi må slutte å snakke om psykiske helsevanskar, og heller snakke om korleis vi skal legge til rette for god psykisk helse. Kjensler som stress og uro er av det gode, for dei hjelper oss til eit rikare kjensleliv." Dosent Kirsten Flaten ved … [Read more...]
Kontaktskjema
Endelig fungerer fanen kontaktskjema som den skal. Del dine erfaringer eller kom med innspill til nettstedet via kontaktskjemaet. … [Read more...]
Spesialundervisning mot nye mål og ny mening
«Tiden har kommet for å gjenreise spesialundervisningen i grunnskolen». Marit Uthus, som foreleste på Utdanningsforbundets konferanse i Trondheim i går 20.10.18, er en av forfatterne bak denne kronikken.Les mer … [Read more...]
Hva er skolevegring?
Skolevegring er et problem for relativt mange unge mennesker. Litt avhengig av hvordan vi definerer det, vil mellom 1 og 4 prosent til enhver tid slite med å komme seg på skolen som følge av skolevegring. Det kan være alt fra ungen som vegrer seg for … [Read more...]
Lærerens mulighet til å påvirke elev-elev relasjoner
Elevenes relasjoner til hverandre er et viktig element i læringsmiljøet. Denne filmen handler om hva lærere kan gjøre for å legge til rette for gode relasjoner mellom elever. Les mer … [Read more...]
Fartsblind leseopplæring
Når man skal vurdere elevers leseferdighet, bør man vurdere andre ting enn hvor raskt de leser, skriver universitetslektor Edle Bentsen. Mange skoler er fortsatt opptatt av å vurdere elevers leseferdigheter ved på å måle hvor mange ord eleven … [Read more...]
Bedre språkutvikling med gode relasjoner i barnehagen
Tidligere forskning har vist at et dårlig norsk ordforråd det siste halve året før skolestart kan føre til utfordringer i minoritetsspråklige førskolebarns senere skriftspråk- og leseutvikling. En studie utført ved Læringsmiljøsenteret viser at … [Read more...]
Å utvikle vennskap blant elever som bruker ASK
Elever som ikke kan snakke, kan ha nytte av å bruke alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). ASK innebærer andre måter å uttrykke seg på enn talespråk, for eksempel gjennom kroppsspråk, ved bruk av talemaskiner eller grafiske symboler. Med god … [Read more...]