Tidlig innsats

Et åpent digitalt verktøy for enkel tilnærming i arbeidet med barn og unge. Utviklet for ansatte i barnehager og skoler i Frøya og Hitra kommune.

3-hitra2-froya
  • Hjem
    • Hva er tidlig innsats?
  • Arbeidsløypa
    • Arbeidsløypas mål
    • Fase 1
    • Fase 2
    • Fase 3
    • Fase 4
  • Aktuelt
  • Barnehage
    • Udir: barnehage
    • Læringsmiljø
      • Udir: barnehagemiljø
      • UiS: Læringsmiljøsentret
      • Lekbasert læring (lekbasert.no)
    • Kommunikasjon og språk
      • Udir: Språk i barnehagen
      • UiS: Lesesentret
      • Skrivesentret: barnehage
      • UiS: Språkløyper
    • Flerspråklighet
      • Udir: Minoritetsspråklige
      • OsloMet: NAFO Barnehage
      • Morsmal.no: Tema morsmål
    • Pedagogisk dokumentasjon
      • Udir: Pedagogisk dokumentasjon i barnehagen
  • Skole
    • Udir: grunnskole
    • Læringsmiljø
      • Udir: Skolemiljø
      • UiS: Læringsmiljøsentret
    • Skolefravær
      • Læringsmiljøsenteret: skolefravær
    • Lese-og skriveopplæring
      • UiS: Språkløyper
      • Skrivesentret.no
      • UiS: Lesesentret
    • Flerspråklighet
      • Udir: Minoritetsspråklige
      • OsloMet: NAFO Grunnskole
    • Vurdering
      • Udir: Vurdering
  • ASK
    • Statped: ASK
    • Udir: ASK Veilederen
    • Nyttige lenker
      • Stadped: God ASK
      • erher.no
      • ASK-loftet.no
      • Isaac.no
  • PP-tjenesten
    • Udir: Verdt å vite om PP-tjenesten
    • PP-tjenesten i Sør-Fosen
    • Henvisning
      • Skjemaer
  • Logopedi
    • Henvisning til logoped
    • Norsk Logopedlag: Hva er logopedi?
    • Norsk Logopedlag: Nedlastbart materiell
  • Kontaktskjema

Fase 1 – man er bekymret for et barn

Fase 1 går ut på å xxxx xxx xxxx


PROSESS (Hva skal vi gjøre)


  • Vurdere organsiering på egen avdeling/eget klasserom.
  • Se på relasjonene: barn-barn, voksen-barn, voksen – voksen
  • Se på gruppeinndeling, plassering,  organisering av dagen, organisering av arbeidsøkt.
  • Skaffe helhetlig oversikt gjennom observasjoner og informasjon fra andre (foresatte).
  • Invitere foresatte (prøv å få med begge) og barnet til samtale, for å kartlegge mulige årsaker og eventuelle løsninger.

 


ANSVAR (Hvem)


  • Den som oppdager utfordringen har ansvaret og jobber videre med saken
  • Pedagogisk leder/kontaktlærer har i fase 1  hovedansvaret

 


DOKUMENTASJON (Hvordan)


  • Avdekke eventuelle behov i første samtale med foresatte.
  • Behov skrives ned i en tiltaksplan (skjema fase 1).
  • Konkrete mål og tiltak, avtale om et nytt møte med foresatte hvor evaluering av mål og tiltak skal foregå.
  • Sett tidsramme i planen. Dette er en dokumentasjon på oppstarten på et samarbeid mellom barnehagen/skolen og foresatte.
  • Evaluering av mål og tiltak skrives inn på skjemaet på avtalt dato – sammen med foresatte.
  • Er målene oppnådd, og tiltakene hjelper – fortsettes den positive jobbingen som ordinære tiltak på avdelingen/i klasserommet, og saken avsluttes her.
  • Er ikke målene oppnådd, fortsetter man i fase 2 – eller tar en ny runde i fase 1 med nye mål.

 

fase-1-ikon Fase 1: BEKYMRET

- Observasjon
- Kartlegging
- Vurdering
- Analyse av både individ- og systemfaktorer

word-docDokumenter fase 1
Mål og tiltaksplan fase 1 (Word doc)
Copyright (C) PP-tjenesten i Sør-Fosen.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.