PROSESS (Hva skal vi gjøre)
-
Vurdere organsiering på egen avdeling/eget klasserom.
-
Se på relasjonene: barn-barn, voksen-barn, voksen – voksen
-
Se på gruppeinndeling, plassering, organisering av dagen, organisering av arbeidsøkt.
-
Skaffe helhetlig oversikt gjennom observasjoner og informasjon fra andre (foresatte).
-
Invitere foresatte (prøv å få med begge) og barnet til samtale, for å kartlegge mulige årsaker og eventuelle løsninger.
ANSVAR (Hvem)
-
Den som oppdager utfordringen har ansvaret og jobber videre med saken
-
Pedagogisk leder/kontaktlærer har i fase 1 hovedansvaret
DOKUMENTASJON (Hvordan)
-
Avdekke eventuelle behov i første samtale med foresatte.
-
Behov skrives ned i en tiltaksplan (skjema fase 1).
-
Konkrete mål og tiltak, avtale om et nytt møte med foresatte hvor evaluering av mål og tiltak skal foregå.
-
Sett tidsramme i planen. Dette er en dokumentasjon på oppstarten på et samarbeid mellom barnehagen/skolen og foresatte.
-
Evaluering av mål og tiltak skrives inn på skjemaet på avtalt dato – sammen med foresatte.
-
Er målene oppnådd, og tiltakene hjelper – fortsettes den positive jobbingen som ordinære tiltak på avdelingen/i klasserommet, og saken avsluttes her.
-
Er ikke målene oppnådd, fortsetter man i fase 2 – eller tar en ny runde i fase 1 med nye mål.