PROSESS (Hva)
-
Med bakgrunn i de tiltak som allerede er utprøvd og evaluert, drøfter kontaktlærer/pedagogisk leder med andre lærere/barnehagelærere på trinnet/avdelingen nye tiltak.
-
Omorganisering i gruppa/klassen vurderes.
-
Barnets relasjoner til andre vurderes.
ANSVAR (Hvem)
-
Kontaktlærer/styrer har hovedansvaret.
-
Rektor/styrer/spesialpedagogisk koordinator på enheten blir informert om saken, og gir veiledning ved behov.
DOKUMENTASJON (Hvordan)
-
Kontaktlærer/pedagogisk leder utarbeider en ny mål – og tiltaksplan i samarbeid med lærere på trinnet/barnehagelærere på avdelingen.
-
Foresatte deltar på nytt møte hvor planen utarbeides videre i fellesskap.
-
Ved avtalt frist for evaluering, gjøres dette først sammen med de andre på avdelingen/trinnet, og deretter sammen med foresatte.
-
Spesialpedagogisk koordinator på enheten kan om mulig delta her.
-
Enhetsleder informeres om saken.
-
Barnet viser positiv utvikling: Kontaktlærer/pedagogisk leder holder kontakt med barn og foresatte for å sikre at den positive utviklingen fortsetter. De positive tiltakene opprettholdes.
-
Hvis barnet ikke viser tilstrekkelig positiv utvikling: Inviter til et møte med foresatte hvor det utarbeides en skriftlig dokumentasjon fra møtet med konklusjoner og tydelig avklaring i forhold til hvem som skal gjøre hva, og når evaluering skjer.
-
På dette møtet deltar enhetsleder og spesialpedagogisk koordinator på enheten.
-
Dette legges som utgangspunkt til fase 3.