Tidlig innsats

Et åpent digitalt verktøy for enkel tilnærming i arbeidet med barn og unge. Utviklet for ansatte i barnehager og skoler i Frøya og Hitra kommune.

3-hitra2-froya
  • Hjem
    • Hva er tidlig innsats?
  • Arbeidsløypa
    • Arbeidsløypas mål
    • Fase 1
    • Fase 2
    • Fase 3
    • Fase 4
  • Aktuelt
  • Barnehage
    • Udir: barnehage
    • Læringsmiljø
      • Udir: barnehagemiljø
      • UiS: Læringsmiljøsentret
      • Lekbasert læring (lekbasert.no)
    • Kommunikasjon og språk
      • Udir: Språk i barnehagen
      • UiS: Lesesentret
      • Skrivesentret: barnehage
      • UiS: Språkløyper
    • Flerspråklighet
      • Udir: Minoritetsspråklige
      • OsloMet: NAFO Barnehage
      • Morsmal.no: Tema morsmål
    • Pedagogisk dokumentasjon
      • Udir: Pedagogisk dokumentasjon i barnehagen
  • Skole
    • Udir: grunnskole
    • Læringsmiljø
      • Udir: Skolemiljø
      • UiS: Læringsmiljøsentret
    • Skolefravær
      • Læringsmiljøsenteret: skolefravær
    • Lese-og skriveopplæring
      • UiS: Språkløyper
      • Skrivesentret.no
      • UiS: Lesesentret
    • Flerspråklighet
      • Udir: Minoritetsspråklige
      • OsloMet: NAFO Grunnskole
    • Vurdering
      • Udir: Vurdering
  • ASK
    • Statped: ASK
    • Udir: ASK Veilederen
    • Nyttige lenker
      • Stadped: God ASK
      • erher.no
      • ASK-loftet.no
      • Isaac.no
  • PP-tjenesten
    • Udir: Verdt å vite om PP-tjenesten
    • PP-tjenesten i Sør-Fosen
    • Henvisning
      • Skjemaer
  • Logopedi
    • Henvisning til logoped
    • Norsk Logopedlag: Hva er logopedi?
    • Norsk Logopedlag: Nedlastbart materiell
  • Kontaktskjema

Fase 2 – Bekymringene er forsterket. Tiltakene har ikke ført til endring.

IMG_8268


PROSESS (Hva)


  • Med bakgrunn i de tiltak som allerede er utprøvd og evaluert, drøfter kontaktlærer/pedagogisk leder med andre lærere/barnehagelærere  på trinnet/avdelingen nye tiltak.
  • Omorganisering i gruppa/klassen vurderes.
  • Barnets relasjoner til andre vurderes.

 


ANSVAR (Hvem)


  • Kontaktlærer/styrer har hovedansvaret.
  • Rektor/styrer/spesialpedagogisk koordinator på enheten blir informert om saken, og gir veiledning ved behov.

 


DOKUMENTASJON (Hvordan)


  • Kontaktlærer/pedagogisk leder utarbeider en ny mål – og tiltaksplan i samarbeid med lærere på trinnet/barnehagelærere på avdelingen.
  • Foresatte deltar på nytt møte hvor planen utarbeides videre i fellesskap.
  • Ved avtalt frist for evaluering, gjøres dette først sammen med de andre på avdelingen/trinnet, og deretter sammen med foresatte.
  • Spesialpedagogisk  koordinator på enheten kan om mulig delta her.
  • Enhetsleder informeres om saken.
  • Barnet viser positiv utvikling: Kontaktlærer/pedagogisk leder holder kontakt med barn og foresatte for å sikre at den positive utviklingen fortsetter. De positive tiltakene opprettholdes.
  • Hvis barnet ikke viser tilstrekkelig positiv utvikling: Inviter til et møte med foresatte hvor det utarbeides en skriftlig dokumentasjon fra møtet med konklusjoner og tydelig avklaring i forhold til hvem som skal gjøre hva, og når evaluering skjer.
  • På dette møtet deltar enhetsleder og spesialpedagogisk koordinator på enheten.
  • Dette legges som utgangspunkt til fase 3.
fase-1-ikon Fase 2: BEKYMRINGEN ER FORSTERKET

- Barnets framgang, barnehagens/skolens ansvar.
- Bygge på det som fungerer.
- Mål: Alle skal lykkes.
- Alle leser samme pedagogiske forksningsbaserte litteratur.
- Diskusjoner
- Refleksjoner.
- Inkludering.

word-docDokumenter fase 2
Mål og tiltaksplan fase 2.
Copyright (C) PP-tjenesten i Sør-Fosen.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.