Tidlig innsats

Et åpent digitalt verktøy for enkel tilnærming i arbeidet med barn og unge. Utviklet for ansatte i barnehager og skoler i Frøya og Hitra kommune.

3-hitra2-froya
  • Hjem
    • Hva er tidlig innsats?
  • Arbeidsløypa
    • Arbeidsløypas mål
    • Fase 1
    • Fase 2
    • Fase 3
    • Fase 4
  • Aktuelt
  • Barnehage
    • Udir: barnehage
    • Læringsmiljø
      • Udir: barnehagemiljø
      • UiS: Læringsmiljøsentret
      • Lekbasert læring (lekbasert.no)
    • Kommunikasjon og språk
      • Udir: Språk i barnehagen
      • UiS: Lesesentret
      • Skrivesentret: barnehage
      • UiS: Språkløyper
    • Flerspråklighet
      • Udir: Minoritetsspråklige
      • OsloMet: NAFO Barnehage
      • Morsmal.no: Tema morsmål
    • Pedagogisk dokumentasjon
      • Udir: Pedagogisk dokumentasjon i barnehagen
  • Skole
    • Udir: grunnskole
    • Læringsmiljø
      • Udir: Skolemiljø
      • UiS: Læringsmiljøsentret
    • Skolefravær
      • Læringsmiljøsenteret: skolefravær
    • Lese-og skriveopplæring
      • UiS: Språkløyper
      • Skrivesentret.no
      • UiS: Lesesentret
    • Flerspråklighet
      • Udir: Minoritetsspråklige
      • OsloMet: NAFO Grunnskole
    • Vurdering
      • Udir: Vurdering
  • ASK
    • Statped: ASK
    • Udir: ASK Veilederen
    • Nyttige lenker
      • Stadped: God ASK
      • erher.no
      • ASK-loftet.no
      • Isaac.no
  • PP-tjenesten
    • Udir: Verdt å vite om PP-tjenesten
    • PP-tjenesten i Sør-Fosen
    • Henvisning
      • Skjemaer
  • Logopedi
    • Henvisning til logoped
    • Norsk Logopedlag: Hva er logopedi?
    • Norsk Logopedlag: Nedlastbart materiell
  • Kontaktskjema

Utrolige ting kan skje!

30. november 2018 av Lena Antonsen

Denne filmen er laget for å skape oppmerksomhet omkring autisme hos folk som kanskje ikke har vært i kontakt med autister før. Filmen er ment å skape forståelse og aksept hos fremtidige generasjoner. Formålet er at filmen skal kunne sees, deles og … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized

Er jentene egentlig bedre å lese enn gutter – eller gir prøvene feil bilde?

16. november 2018 av Lena Antonsen

I leseprøver på skolen ligger jentene foran guttene, i alle aldersgrupper, og i alle land. Men hos unge voksne, er det plutselig ikke lenger forskjell på kvinner og menns leseferdigheter. Hvorfor er det sånn? Kan svaret ligge i måten prøvene er … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized

Utestengning og inkludering i barns lek

26. oktober 2018 av Lena Antonsen

Vi må ha kontakt med våre egne følelser for å kunne forstå andres. Forståelse for andres følelser er av betydning for å lykkes i samspill. Denne artikkelen handler om inkludering og utestenging i frilek i barnehagen. Les mer … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized

Barn trenger stress- i passe mengder

5. oktober 2018 av Gunn Wedø Hjertås

"Vi må slutte å snakke om psykiske helsevanskar, og heller snakke om korleis vi skal legge til rette for god psykisk helse. Kjensler som stress og uro er av det gode, for dei hjelper oss til eit rikare kjensleliv." Dosent Kirsten Flaten ved … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized

Kontaktskjema

4. oktober 2018 av Gunn Wedø Hjertås

Endelig fungerer fanen kontaktskjema som den skal. Del dine erfaringer eller kom med innspill til nettstedet via kontaktskjemaet. … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized

Spesialundervisning mot nye mål og ny mening

21. september 2018 av Gunn Wedø Hjertås

«Tiden har kommet for å gjenreise spesialundervisningen i grunnskolen». Marit Uthus, som foreleste på Utdanningsforbundets konferanse i Trondheim  i går 20.10.18, er en av forfatterne bak denne kronikken.Les mer … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized

Hva er skolevegring?

7. september 2018 av Gunn Wedø Hjertås

Skolevegring er et problem for relativt mange unge mennesker. Litt avhengig av hvordan vi definerer det, vil mellom 1 og 4 prosent til enhver tid slite med å komme seg på skolen som følge av skolevegring. Det kan være alt fra ungen som vegrer seg for … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized

Lærerens mulighet til å påvirke elev-elev relasjoner

24. august 2018 av Lena Antonsen

Elevenes relasjoner til hverandre er et viktig element i læringsmiljøet. Denne filmen handler om hva lærere kan gjøre for å legge til rette for gode relasjoner mellom elever. Les mer … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized

Fartsblind leseopplæring

1. juni 2018 av Gunn Wedø Hjertås

Når man skal vurdere elevers leseferdighet, bør man vurdere andre ting enn hvor raskt de leser, skriver universitetslektor Edle Bentsen. Mange skoler er fortsatt opptatt av å vurdere elevers leseferdigheter ved på å måle hvor mange ord eleven … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized

Bedre språkutvikling med gode relasjoner i barnehagen

4. mai 2018 av Gunn Wedø Hjertås

Tidligere forskning har vist at et dårlig norsk ordforråd det siste halve året før skolestart kan føre til utfordringer i minoritetsspråklige førskolebarns senere skriftspråk- og leseutvikling. En studie utført ved Læringsmiljøsenteret viser at … [Read more...]

Filed Under: Fra tidsskrifter

  • « Previous Page
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Next Page »

Tidliginnsats.no er et åpent digitalt verktøy for enkel tilnærming i arbeidet med barn og unge man er bekymret for.

Utviklet for ansatte i barnehager og skoler i Frøya og Hitra kommune. Del dine erfaringer eller kom med innspill til nettstedet via kontaktskjema i fanen over.

Sist publiserte artikler

  • Elevene er flerkulturelle, er skolen det? – Webinar 10.11
  • Spør Statped
  • Fagartikkel – Hvordan opplever barn å delta i gruppe med intensiv opplæring?
  • Samarbeid mellom lærer og spesialpedagog er en forutsetning for effektiv spesialundervisning
  • Tema Tidlig innsats
Copyright (C) PP-tjenesten i Sør-Fosen.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.