Barn kan i samspill med andre få mange gode opplevelser, erfaringer og utviklingsmuligheter i barnehagens uterom. Barna lærer og tar i bruk det de erfarer gjennom leken. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og … [Read more...]
En altfor spennende skolestart
Mange elever gleder eller gru-gleder seg til skolestart; til å møte gamle og nye venner, til å møte læreren, og ekstra spennende om de får ny(e) lærer(e). Men det er også noen elever som bare gruer seg, og som kanskje opplever skolen som et mareritt. … [Read more...]
Ressurshefte for flerspråklig arbeid i barnehagen
Nasjonalt senter for flerkulturell Opplæring (NAFO) har utarbeidet et ressurshefte for flerspråklig arbeid i barnehagen. Det er utgitt i samarbeid med Kunnskapsdepartementet, og er basert på NAFOs kompetanseutviklingsprosjekt for barnehageansatte … [Read more...]
Reguleringsstøtte
Dag Nordanger og Anne Kristine Bergem forklarer "reguleringsstøtte". Fin og viktig film som passer for alle som arbeider med eller omgås med barn og unge. … [Read more...]
Språkvansker hos barn
Norsk studie viser at hvert tiende barn mellom 6 og 10 år har vansker med språk. Dette kan handle om både problemer med å forstå språk, uttrykke seg muntlig og uttale språklyder. Nedenfor lenkes det til to filmer som omhandler ulike typer … [Read more...]
– Vi skal ikke kurere barn, men hjelpe dem å finne ut av livet
En artikkel om hvordan voksne skal samhandle med barn som utagerer, har vært utsatt for omsorgssvikt og har vansker med tilknytning. Relasjon trekkes frem som det viktigste stikkordet. Les artikkelen her … [Read more...]
Nyheter om ADHD
Tilrettelegging for elever med ADHD. 7 videoer som alle lærere bør se. Se filmene her … [Read more...]
Nå er våre nye skjema klare til bruk
Du finner alle skjemaene under fase 4 i arbeidsløypa. Henvisningsskjema for systemarbeid, kartlegging, spesialpedagogisk hjelp i barnehagen og spesialundervisning i skolen, samt nye pedagogiske rapporter for barnehage og skole. … [Read more...]
Gjør viktige funn om flerspråklige barns språk
Vi kan ikke se på flerspråklige barn som bare én gruppe, mener Hilde Lowell Gunnerud. Hun vil gi barnehager og PP-tjenesten mer kunnskap om barn som har gått i norsk barnehage fra de var 2 år. Les mer. … [Read more...]
Utrolige ting kan skje!
Denne filmen er laget for å skape oppmerksomhet omkring autisme hos folk som kanskje ikke har vært i kontakt med autister før. Filmen er ment å skape forståelse og aksept hos fremtidige generasjoner. Formålet er at filmen skal kunne sees, deles og … [Read more...]