Tidlig innsats

Et åpent digitalt verktøy for enkel tilnærming i arbeidet med barn og unge. Utviklet for ansatte i barnehager og skoler i Frøya og Hitra kommune.

3-hitra2-froya
  • Hjem
    • Hva er tidlig innsats?
  • Arbeidsløypa
    • Arbeidsløypas mål
    • Fase 1
    • Fase 2
    • Fase 3
    • Fase 4
  • Aktuelt
  • Barnehage
    • Udir: barnehage
    • Læringsmiljø
      • Udir: barnehagemiljø
      • UiS: Læringsmiljøsentret
      • Lekbasert læring (lekbasert.no)
    • Kommunikasjon og språk
      • Udir: Språk i barnehagen
      • UiS: Lesesentret
      • Skrivesentret: barnehage
      • UiS: Språkløyper
    • Flerspråklighet
      • Udir: Minoritetsspråklige
      • OsloMet: NAFO Barnehage
      • Morsmal.no: Tema morsmål
    • Pedagogisk dokumentasjon
      • Udir: Pedagogisk dokumentasjon i barnehagen
  • Skole
    • Udir: grunnskole
    • Læringsmiljø
      • Udir: Skolemiljø
      • UiS: Læringsmiljøsentret
    • Skolefravær
      • Læringsmiljøsenteret: skolefravær
    • Lese-og skriveopplæring
      • UiS: Språkløyper
      • Skrivesentret.no
      • UiS: Lesesentret
    • Flerspråklighet
      • Udir: Minoritetsspråklige
      • OsloMet: NAFO Grunnskole
    • Vurdering
      • Udir: Vurdering
  • ASK
    • Statped: ASK
    • Udir: ASK Veilederen
    • Nyttige lenker
      • Stadped: God ASK
      • erher.no
      • ASK-loftet.no
      • Isaac.no
  • PP-tjenesten
    • Udir: Verdt å vite om PP-tjenesten
    • PP-tjenesten i Sør-Fosen
    • Henvisning
      • Skjemaer
  • Logopedi
    • Henvisning til logoped
    • Norsk Logopedlag: Hva er logopedi?
    • Norsk Logopedlag: Nedlastbart materiell
  • Kontaktskjema

Fase 3 – Barnet utvikler seg ikke som forventet

 

IMG_1664


PROSESS (Hva)


  • Vurdere omorganisering av ressursene på enheten.
  • Avtale møter med utgangspunkt i arbeidsløypa.

 


ANSVARLIG (Hvem)


  • Kontaktlærer/pedagogisk leder kobler på spesialpedagogisk koordinator/rektor/styrer i mer aktive roller.
  • Spesialpedagogisk koordinator /rektor/styrer vurderer eventuelle behov for videre veiledning og utredning.

 


DOKUMENTASJON (Hvordan)


  • Spesialpedagogisk koordinator/rektor/styrer (eller den som gis fullmakt på enheten) skriver rapport etter utredning, med konklusjon og forslag til tiltak som gjøres kjent for foresatte.
  • Dersom barnet nå har en positiv utvikling: Da fortsettes det avtalte arbeidet. Faste rutiner innføres slik at barnet fortsetter med den positive utviklingen. Det utarbeides en avtale om videre oppfølging. Ansvaret for den videre oppfølgingen er kontaktlærer/pedagogisk leder. Skriftlige evalueringer som underskrives av alle involverte parter (barn, foresatt og ansvarlige voksne på enheten)
  • Dersom barnet ikke har en positiv utvikling: Spesialpedagogisk koordinator /ped.leder/kontaktlærer utarbeider en plan for tilpasset opplæring.
  • Vurder sammen med barn og foresatte utviklingen i saken, hva har fungert og hva har ikke fungert? Hvilke endringer har skjedd? Hvilke muligheter finnes nå? Offentlige og private tiltak? Saken tas opp i arbeidsløypemøte.
  • Vurdere fase 4

 

fase-1-ikon Fase 3: UTVIKLER SEG IKKE SOM FORVENTET

- samtaler / drøftingsmøter
- evaluering og involvering
- samarbeidsteam
- plan for tilpasset opplæring
- nye mål
- skriftlig dokumentasjon
- pedagogisk rapport
- omorganisering på enheten?

word-docDokumenter fase 3

Plan for tilrettelagt opplæring

Møte i arbeidsløypa

Sjekkliste samarbeidsteam

Copyright (C) PP-tjenesten i Sør-Fosen.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.