Definisjon:
Tidlig innsats betyr at man skal sette i gang tiltak for et barn med en gang det er behov for det, når som helst både i barnehagen og i skoleløpet. Det er viktig å prioritere forebygging.
«Alle elever skal bli vinnere i sitt eget liv etter sine forutsetninger»
(Nossebro skole/ Essunga kommune)
Strategier som fremmer tilpasset opplæring (jfr. Helen Bargel – fylkesmannen i Sør-Trøndelag):
-
Tydelig ledelse av klassen og undervisning i skolen.
-
Språklig og faglig klarhet og struktur både i barnehage og skole.
-
Gode relasjoner til barnet.
-
En autorativ praksis.
-
Høye og realistiske forventninger til barnet, med utgangspunkt i barnets ståsted.
-
En mestringsorientert læringskultur både i barnehagen og i skolen. Vurdere læringsutbytte.
-
En variert og sammenholdt undervisning i skolen, og en variert og sammenholdt dagsrytme i barnehagen.
-
Et problemløsende og gjensidig støttende samarbeid mellom hjem og barnehage/skole.