Tidlig innsats

Et åpent digitalt verktøy for enkel tilnærming i arbeidet med barn og unge. Utviklet for ansatte i barnehager og skoler i Frøya og Hitra kommune.

3-hitra2-froya
  • Hjem
    • Hva er tidlig innsats?
  • Arbeidsløypa
    • Arbeidsløypas mål
    • Fase 1
    • Fase 2
    • Fase 3
    • Fase 4
  • Aktuelt
  • Barnehage
    • Udir: barnehage
    • Læringsmiljø
      • Udir: barnehagemiljø
      • UiS: Læringsmiljøsentret
      • Lekbasert læring (lekbasert.no)
    • Kommunikasjon og språk
      • Udir: Språk i barnehagen
      • UiS: Lesesentret
      • Skrivesentret: barnehage
      • UiS: Språkløyper
    • Flerspråklighet
      • Udir: Minoritetsspråklige
      • OsloMet: NAFO Barnehage
      • Morsmal.no: Tema morsmål
    • Pedagogisk dokumentasjon
      • Udir: Pedagogisk dokumentasjon i barnehagen
  • Skole
    • Udir: grunnskole
    • Læringsmiljø
      • Udir: Skolemiljø
      • UiS: Læringsmiljøsentret
    • Skolefravær
      • Læringsmiljøsenteret: skolefravær
    • Lese-og skriveopplæring
      • UiS: Språkløyper
      • Skrivesentret.no
      • UiS: Lesesentret
    • Flerspråklighet
      • Udir: Minoritetsspråklige
      • OsloMet: NAFO Grunnskole
    • Vurdering
      • Udir: Vurdering
  • ASK
    • Statped: ASK
    • Udir: ASK Veilederen
    • Nyttige lenker
      • Stadped: God ASK
      • erher.no
      • ASK-loftet.no
      • Isaac.no
  • PP-tjenesten
    • Udir: Verdt å vite om PP-tjenesten
    • PP-tjenesten i Sør-Fosen
    • Henvisning
      • Skjemaer
  • Logopedi
    • Henvisning til logoped
    • Norsk Logopedlag: Hva er logopedi?
    • Norsk Logopedlag: Nedlastbart materiell
  • Kontaktskjema

Hjemmeundervisning av elever med særlige behov

24. mars 2020 av lindakaald

I disse hjemmeundervisningsdager har Statped lagd en idébank for bruk av digitale ressurser som retter seg særlig mot elever med særlige behov.   Statpeds idébank for bruk av digitale ressurser   … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized Tagged With: digitalt, idébank, ressurser, Særlige behov, statped

Naturen er en god arena for språklek!

10. mars 2020 av lindakaald

Barn kan i samspill med andre få mange gode opplevelser, erfaringer og utviklingsmuligheter i barnehagens uterom. Barna lærer og tar i bruk det de erfarer gjennom leken. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized Tagged With: barnehage, Natur, språklek, språkutvikling

En altfor spennende skolestart

25. februar 2020 av lindakaald

Mange elever gleder eller gru-gleder seg til skolestart; til å møte gamle og nye venner, til å møte læreren, og ekstra spennende om de får ny(e) lærer(e). Men det er også noen elever som bare gruer seg, og som kanskje opplever skolen som et mareritt. … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized Tagged With: Skolestart, skolevegring

Ressurshefte for flerspråklig arbeid i barnehagen

11. februar 2020 av lindakaald

Nasjonalt senter for flerkulturell Opplæring (NAFO) har utarbeidet et ressurshefte for flerspråklig arbeid i barnehagen. Det er utgitt i samarbeid med Kunnskapsdepartementet, og er basert på NAFOs kompetanseutviklingsprosjekt for barnehageansatte … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized Tagged With: barnehage, Flerspråklighet, kunnskapsdepartementet, nafo

Reguleringsstøtte

28. januar 2020 av Lena Antonsen

Dag Nordanger og Anne Kristine Bergem forklarer "reguleringsstøtte". Fin og viktig film som passer for alle som arbeider med eller omgås med barn og unge. … [Read more...]

Filed Under: Film Tagged With: barn og unge, Psykologi, reguleringsstøtte

Språkvansker hos barn

14. februar 2019 av Lena Antonsen

Norsk studie viser at hvert tiende barn mellom 6 og 10 år har vansker med språk. Dette kan handle om både problemer med å forstå språk, uttrykke seg muntlig og uttale språklyder. Nedenfor lenkes det til to filmer som omhandler ulike typer … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized

– Vi skal ikke kurere barn, men hjelpe dem å finne ut av livet

25. januar 2019 av Lara Elise Johannsdottir

En artikkel om hvordan voksne skal samhandle med barn som utagerer, har vært utsatt for omsorgssvikt og har vansker med tilknytning. Relasjon trekkes frem som det viktigste stikkordet. Les artikkelen her … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized

Nyheter om ADHD

11. januar 2019 av Lena Antonsen

Tilrettelegging for elever med ADHD. 7 videoer som alle lærere bør se. Se filmene her … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized

Nå er våre nye skjema klare til bruk

17. desember 2018 av Gunn Wedø Hjertås

Du finner alle skjemaene under fase 4 i arbeidsløypa. Henvisningsskjema for systemarbeid, kartlegging, spesialpedagogisk hjelp i barnehagen og  spesialundervisning i skolen, samt nye pedagogiske rapporter for barnehage og skole. … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized

Gjør viktige funn om flerspråklige barns språk

14. desember 2018 av Gunn Wedø Hjertås

Vi kan ikke se på flerspråklige barn som bare én gruppe, mener Hilde Lowell Gunnerud. Hun vil gi barnehager og PP-tjenesten mer kunnskap om barn som har gått i norsk barnehage fra de var 2 år. Les mer. … [Read more...]

Filed Under: Uncategorized

  • « Previous Page
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Next Page »

Tidliginnsats.no er et åpent digitalt verktøy for enkel tilnærming i arbeidet med barn og unge man er bekymret for.

Utviklet for ansatte i barnehager og skoler i Frøya og Hitra kommune. Del dine erfaringer eller kom med innspill til nettstedet via kontaktskjema i fanen over.

Sist publiserte artikler

  • Elevene er flerkulturelle, er skolen det? – Webinar 10.11
  • Spør Statped
  • Fagartikkel – Hvordan opplever barn å delta i gruppe med intensiv opplæring?
  • Samarbeid mellom lærer og spesialpedagog er en forutsetning for effektiv spesialundervisning
  • Tema Tidlig innsats
Copyright (C) PP-tjenesten i Sør-Fosen.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.